Friday 30 December 2011

AL-FATIHAH BUAT ABAH...

pic from fb Shila

Dah banyak hari aku x menulis...sebenarnya beberapa hari yang lepas aku dikejutkan oleh berita yang tidak disangka2...aku masih ingat lagi pada hari khamis 21 dec 2011...jam 3.20 pagi...aku dikejutkan dengan bunyi msg..."abah la dah x de"...

Ya Allah...bagaikan halilintar menembusi kepala ini... innalillah...on the spot aku kol shila tp kami bercakap x smp pon 30 saat...sungguh aku x keruan...aku terus mendail num mimi...tot tot tot hp x berjawab...aku menekan lagi ke num zaza...jgk x terjawab...aku nak kol atma...tp takut mengganggu plak sb dia dah kawin...nak kol sal...dia pon baru je kawin...aduh...

tiba2 atma kol...dgn nada sedih dia gtau aku...akhirnya kami berdua menangis...kami merancang utk balik menziarahi arwah bersama2.

tentu korg tertanya2 mengapa kami begitu sedih...pada aku abah adalah seperti ayah ku sendiri...mengenali abah adalah sesuatu yg indah untuk dikenangkan...seluruh ahli keluargaku mengenali abah sekuarga...aku jugak terasa ralat krn berita abah dimasukkan ke hospital x aku sampaikn pada mak ayah aku di kg...pada aku ingat abah sakit biasa je...lagi pun masa tuu aku sibuk dgn tesis dan kebetulan hp aku pulak rosak...

walaupun aku terlintas utk menelefon shila bg bertanyakan keadaan abah tapi aku x tahu knp aku rasa begitu berat utk berbuat demikian...akhirnya aku biarkan sme tuu berlalu sehinggalah aku mendapat msg ttg kepergiannya...

sungguh aku rasa menyesal dan cukup terkilan...shila tidak ubah seperti adik beradik ku sendiri...perhubungan kami cukup akrab...3 tahun kami tgl serumah...tdo sebantal...mkn sepinggan...ke mana2 pon bersama...akhirnya di saat sahabatku bertarung dgn kesedihan aku tiada di sisi...malah tidak bertanya kbr langsung...

hari ahad yg lalu aku pergi menziarahi shila bersama atma...ketika memeluknya aku dapat rasakan ketabahan seorg anak yg begitu rapat dgn abahnya...mmg shila anak yg tabah...tiada langsung air matanya tumpah ketika menyambut kami...dia sudah redha merelakan kepergian abahnya...apatah lagi melihat kepergian abah dgn cara yg amat tenang...

shila meminta aku utk tdo dirumahnya...namun aku terpaksa menolak sb aku harus balik krn masa utk aku bercuti amat terhad...(aku nk kna balik kedah dan tjg malim dlm minggu tuu jgk)...

ya Allah...doa ku semoga abah ditempatkan dlm kalangan org2 yg beriman...al-fatihah buat abah...


No comments:

Post a Comment